Σελίδες

Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2024

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. 8η Ενότητα: Το άμεσο κι έμμεσο αντικείμενο.

Αντί του κειμένου της ενότητας διδάσκεται το παράλληλο κείμενο της σελ. 150 του σχολικού βιβλίου

Ενότητα 8

Στο παρακάτω απόσπασμα ο Πλάτων διατυπώνει την άποψη ότι οι θεοί έπλασαν το ανθρώπινο γένος. Οι άνθρωποι στη συνέχεια ένιωσαν την ανάγκη να ιδρύσουν βωμούς για να τιμήσουν τους θεούς. Αρχικά ζούσαν διασκορπισμένοι, γρήγορα όμως κατάλαβαν ότι θα επιβίωναν μόνο αν οργανώνονταν σε πόλεις, κι έτσι άρχισε η εξέλιξη των πολιτειακών συστημάτων.

Ἐπειδὴ δὲ ὁ ἄνθρωπος θείας μετέσχε μοίρας, πρῶτον μὲν διὰ τὴν τοῦ θεοῦ συγγένειαν ζῲων μόνον θεοὺς ἐνόμισεν, καὶ ἐπεχείρει βωμούς τε ἱδρύεσθαι καὶ ἀγάλματα θεῶν· ἔπειτα φωνὴν καὶ ὀνόματα ταχὺ διηρθρώσατο τῇ τέχνῃ, καὶ οἰκήσεις καὶ ἐσθῆτας καὶ ὑποδέσεις καὶ στρωμνὰς καὶ τὰς ἐκ γῆς τροφὰς ηὕρετο. Οὕτω δὴ παρεσκευασμένοι κατ’ ἀρχὰς ἄνθρωποι ᾤκουν σποράδην, πόλεις δὲ οὐκ ἦσαν· ἀπώλλυντο οὖν ὑπὸ τῶν θηρίων διὰ τὸ πανταχῇ αὐτῶν ἀσθενέστεροι εἶναι, καὶ ἡ δημιουργικὴ τέχνη αὐτοῖς πρὸς μὲν τροφὴν ἱκανὴ βοηθὸς ἦν, πρὸς δὲ τὸν τῶν θηρίων πόλεμον ἐνδεής· πολιτικὴν γὰρ τέχνην οὔπω εἶχον, ἧς μέρος πολεμική, ἐζήτουν δὴ ἁθροίζεσθαι καὶ σῲζεσθαι κτίζοντες πόλεις· ὅτ’ οὖν ἁθροισθεῖεν, ᾐδίκουν ἀλλήλους ἅτε οὐκ ἔχοντες τὴν πολιτικὴν τέχνην, ὥστε πάλιν σκεδαννύμενοι διεφθείροντο. Ζεὺς οὖν δείσας περὶ τῷ γένει ἡμῶν μὴ ἀπόλοιτο πᾶν, Ἑρμῆν πέμπει ἄγοντα εἰς ἀνθρώπους αἰδῶ τε καὶ δίκην, ἵν’ εἶεν πόλεων κόσμοι τε καὶ δεσμοὶ φιλίας συναγωγοί.

Πλάτων, Πρωταγόρας 322 a-c

Μετάφραση 

http://www.study4exams.gr/anc_greek/course/view.php?id=79#2


Γλωσσικά σχόλια

μετέσχε (οριστ. αορ. β’ ρ. μετέχω)μετείχε
διὰ τὴν τοῦ θεοῦ συγγένειαν ζῲων μόνον θεοὺς
ἐνόμισεν
εξαιτίας της συγγένειάς του με το θείο, μόνο αυτός από τα πλάσματα πίστεψε στους θεούς
φωνὴν καὶ ὀνόματα ταχὺ διηρθρώσατοεφηύρε γρήγορα έναρθρο λόγο και λέξεις
ἐσθῆταςρούχα, ενδύματα
ὑποδέσειςυποδήματα
στρωμνάςστρωσίδια, σκεπάσματα
σποράδηνδιασκορπισμένοι
πανταχῇαπό κάθε άποψη
ἐνδεήςελλιπής, ανεπαρκής
ὅτ’όταν
ἅτε οὐκ ἔχοντεςεπειδή πράγματι δεν κατείχαν
σκεδαννύμενοι διεφθείροντοδιασκορπίζονταν και αφανίζονταν
δείσας (μτχ. αορ. ρ. δέδοικα, δέδια)επειδή φοβήθηκε
μὴ ἀπόλοιτο (ευκτ. αορ. β’ ρ. ἀπόλλυμαι) πᾶνμήπως αφανιστεί ολόκληρο
δίκηνδικαιοσύνη
ἵν’ εἶεν (ευκτ. ενεστ. ρ. εἰμί)για να είναι
πόλεων κόσμοι τε καὶ δεσμοὶ φιλίας συναγωγοίμέσα πειθαρχίας για τις πόλεις και συνεκτικοί δεσμοί φιλίας για τους ανθρώπους

Ερωτήσεις

  1. Ποια ήταν η σχέση ανθρώπου και θεού και για ποιο λόγο δημιουργήθηκαν οι πόλεις σύμφωνα με το παραπάνω απόσπασμα;
  2. Να συγκρίνετε τις θέσεις του Κριτία για τη γένεση του νόμου στο κείμενο της Ενότητας με τις αντίστοιχες απόψεις του Πρωταγόρα στο παράλληλο κείμενο.
Δείτε σχετικά: 

Β1. Λεξιλογικός Πίνακας

ἆθλος [= διαγωνισμός, αγώνας για την κατάκτηση βραβείου, (μτφ.) πάλη, μόχθος]
[στο κείμενο συναντήσατε τον τύπο: ἆθλον]
 
Αρχαία Ελληνική
Αρχαία / Νέα  Ελληνική
Νέα  Ελληνική
imgimg

ἀθλεύω [= αγωνίζομαι για κάποιο έπαθλο]
τὸ ἆθλον [= βραβείο αγώνα, (πληθ.) αγώνας]

ἀθλῶ (ν.ε.: αθλούμαι)
ἡ ἄθλησις (-η)
ὁ ἀθλητής
ἀθλητικός
τὸ ἄθλημα

ἄθλιος [= ταλαίπωρος, ελεεινός]
ἡ ἀθλιότης (-τητα)

αθλητισμός

img

ἡ ἀθλοθεσία

ὁ ἀθλοθέτης [= αυτός που απονέμει το βραβείο]
ἀθλοφόρος
τό πένταθλον (-ο)
τό δέκαθλον (-ο)
φίλαθλος
τό ἔπαθλον (-ο)

αθλοπαιδιές [= αθλητική ψυχαγωγική δραστηριότητα]
αθλητίατρος
αθλητικογράφος
συναθλητής
πρωταθλητής
πρωταθλητισμός
αντιαθλητικός

Β2. Ετυμολογικά

Δεύτερο συνθετικό λέξη κλιτή – επίθετο
Κατά τη σύνθεση, όταν το β΄ συνθετικό είναι επίθετο, μένει αμετάβλητο.
π.χ. δύσ-βατος (βατός), πάγ-καλος (καλός), ἄ-γνωστος (γνωστός)

Το περιεχόμενο της υποενότητας Β2 θα διδαχθεί
στο πλαίσιο της 11ης ενότητας


Γ1. Γραμματική
Η ευκτική ενεστώτα του ρ. εἰ μί και η ευκτική παρακειμένου των βαρύτονων ρημάτων ε.φ.
δεν θα διδαχθούν. Τα αφωνόληκτα τρικατάληκτα επίθετα σε -ας, - ασα, -αν δεν θα διδαχθούν
1. Ευκτική ενεστώτα του ρ. εἰιμὶ και παρακειμένου των βαρύτονων ρημάτων ε.φ.
Ευκτική
εἴην
εἴης
εἴη
εἴημεν – εἶμεν
εἴητε – εἶτε
εἴησαν – εἶεν
Ευκτική Παρακειμένου

Μονολεκτική                                 Περιφραστική
λελύ-κοιμι                                 λελυκώς, υῖα, -κός              εἴην
λελύ-κοις                                  λελυκώς, υῖα, -κός               εἴης
λελύ-κοι                                    λελυκώς, υῖα, -κός               εἴη
λελύ-κοιμεν                              λελυκότες, -κυῖαι,-κότα          εἴημεν-εἶμεν
λελύ-κοιτε                                 λελυκότες, -κυῖαι,-κότα          εἴητε-εἶτε
λελύ-κοιεν                                λελυκότες, -κυῖαι,-κότα           εἴησαν-εἶεν

2. Γ΄ κλίση επιθέτων
Αφωνόληκτα τρικατάληκτα σε -ας, -ασα, -αν
Ο τύπος πᾶν του κειμένου ανήκει στο αφωνόληκτο τρικατάληκτο επίθετο πᾶς, πᾶσα, πᾶν. Άλλα επίθετα αυτής της κατηγορίας είναι τα σύνθετά του ἅπας και σὺμπας. Ακολουθεί η κλίση του:

ενικός αριθμόςπληθυντικός αριθμός
αρσενικόθηλυκόουδέτεροαρσενικόθηλυκόουδέτερο
ονομ.πᾶς (< πάντ-ς)πᾶσαπᾶν(< πάντ-)πάντ-εςπᾶσαιπάντ-α
γεν.παντ-όςπάσηςπαντ-όςπάντ-ωνπασῶνπάντ-ων
δοτ.παντ-ίπάσῃπαντ-ίπᾶσι (< πάντ-σι)πάσαιςπᾶσι (< πάντ-σι)
αιτ.πάντ-απᾶσανπᾶν (<πάντ-)πάντ-αςπάσαςπάντ-α
κλητ.πᾶς (< πάντ-ς)πᾶσαπᾶν (<πάντ-)πάντ-εςπᾶσαιπάντ-α
Παρατηρήσεις
  1. Το θηλυκό γένος κλίνεται κατά την α΄ κλίση των ουσιαστικών. Το  του θηλυκού γένους είναι βραχύ (πάντ-j-α > πάν-σ-α > πᾶσα) όπου εμφανίζεται, εκτός από την κατάληξη -ας της αιτιατικής πληθυντικού.
  2. Οι τύποι του αρσενικού πᾶς (< πάντ-ς) και του ουδετέρου πᾶν (< πάντ-) περισπώνται, παρά τον κανόνα, κατ’ αναλογίαν προς το θηλυκό πᾶσα.
  3. Για διευκόλυνσή σας, να θυμάστε ότι το -α- της παραλήγουσας είναι βραχύ, όταν ακολουθεί -ντ-, και μακρό σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις.


Γ2. Σύνταξη

Το άμεσο και έμμεσο αντικείμενο
Όπως διδαχθήκατε πέρυσι (Ενότητα 11), εκτός από τα ρήματα που η σημασία τους συμπληρώνεται με ένα αντικείμενο (μονόπτωτα ρήματα), υπάρχουν και αυτά που η σημασία τους συμπληρώνεται με δύο αντικείμενα που δε συνδέονται παρατακτικά μεταξύ τους (δίπτωτα ρήματα). Στην περίπτωση που συναντάμε δίπτωτο ρήμα, διακρίνουμε τα αντικείμενά του σε άμεσο και έμμεσο σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα:
δίπτωτα ρήματα
άμεσο αντικείμενοέμμεσο αντικείμενοπαράδειγμα
αιτιατικήδοτικήΠᾶσαν ὑμῖν τὴν ἀλήθειαν ἐρῶ.
αιτιατικήγενικήὙμεῖς ἐμοῦ ἀκούσασθε πᾶσαν τὴν ἀλήθειαν.
αιτιατική προσώπουαιτιατική πράγματοςἩμεῖς ὑμᾶς κακὸν οὐδὲν πώποτε ἐποιήσαμεν.
γενικήδοτικήΤῆς τῶν Ἐλλήνων ἐλευθερίας παρεχωρήσατε αὐτῷ.

Παρατήρηση
Απαρέμφατο ή δευτερεύουσα ονοματική πρόταση που επέχει θέση αντικειμένου αντιστοιχεί στην αιτιατική πτώση ουσιαστικού που δηλώνει πράγμα.

 
  ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΔΩ: 
Δείτε τη σκηνή: 25ο ως 27ο λεπτό

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο/η είπε...